Piétrain, het varkensras bij uitstek

Piétrain, het varkensras bij uitstek

Zoals je nu spareribs eet van het varken, zo at men duizenden jaren geleden het vlees van het wilde zwijn. Werd deze toen nog met pijl en boog gevangen in de bossen, duizenden jaren later gaat het er iets anders aan toe.

De eerste boeren die ook varkens hielden, selecteerden en fokten al varkens die veel vlees op hun botten hadden, die veel biggen kregen en die sterk en gezond waren. Zo ontstonden er allerlei varkensrassen met herkenbare, specifieke eigenschappen.

Het grootste deel van onze duurzame varkens is van het, oorspronkelijk Belgische, Piétrain-ras. Daar werd het tussen 1920 en 1950 bij het plaatsje Piétrain gefokt. Het Piétrain-varken heeft een stevige bouw, dikke billen die er mogen zijn, maar toch een laag vetgehalte. Het is een van de meest gespierde varkensrassen ter wereld, en wat ons betreft de meest smaakvolle. Je herkent hem aan de zwarte vlekken op zijn lijf en kleine, rechtopstaande oren.

Maak zelf de heerlijkste varkensvleesgerechten

Keten Duurzaam Varkensvlees wil graag mensen inspireren om nieuwe en verrassende gerechten te maken met duurzaam varkensvlees. En met wie kan dat dat beter dan samen met de razend-ethousiaste thuiskoks van Thuisafgehaald? We hebben een aantal thuiskoks bereid gevonden om hun favoriete varkensvleesgerechten met ons te delen.

Naar de gerechten

Thuisafgehaald

Uitgebalanceerde voeding is gezonde voeding

Uitgebalanceerde voeding

Als je vlees eet krijg je een aantal voedingsstoffen binnen die onmisbaar zijn voor je gezondheid. In ons vlees en onze vleeswaren zoals salami, rauwe ham of grilworst zitten de voedingsstoffen eiwit, ijzer, zink en B-vitamines. Eiwit is bijvoorbeeld nodig als bouwstof in je cellen en voor de aanmaak van spierweefsel in je lichaam. En voor de opbouw en onderhoud van je organen, zenuwstelsel, hormonen, enzymen en je bloed.

IJzer uit vlees helpt bijvoorbeeld om bloedarmoede te voorkomen.

Uiteraard heeft je lichaam meer nodig. Varieer daarom zo veel mogelijk tussen verschillende soorten vlees, vleesvervangers, vis en ei. Op die manier krijg je alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven. (bron: www.voedingscentrum.nl)