Varkensvlees als missie

Varkensvlees als missie

“Duurzaam, dat is een mooi woord Bart,” zei één van onze slagers vorige week, “maar ik word er mee doodgegooid.” Een goeie binnenkomer voor mij als winkelcoach bij Duurzaam Varkensvlees. Want met dit soort opmerkingen kan ik wat. Ik ben bij de keten gekomen om slagers te helpen om duurzaam varkensvlees goed onder de aandacht te brengen. En dat is een schone taak. Want niet alleen duurzaam is voor velen nog een lastig en vaag begrip, ook het product varkensvlees zelf heeft bij velen lang in de schaduw gestaan van bijvoorbeeld rundvlees.

En dat terwijl varkensvlees zo’n prachtig en veelzijdig product is. Varken is het ultieme vleesdier, waarin bovendien alle eiwittenstoffen zitten die we nodig hebben. Mijn liefde voor varkensvlees is in de afgelopen jaren al maar groter en groter geworden. Toen ik jarenlang zelf als chef slager bij verschillende slagerijen werkte, maar vooral ook toen ik zo’n tien jaar geleden als docent op de slagersvakschool begon. Daar zag ik hoe varkensvlees er eigenlijk bij stond, dat varkensvlees last had van een imagoprobleem. En toen besloot ik van varkensvlees mijn missie te maken.

‘Onze slagers kunnen hun klanten het beste uitleggen wat ons vlees duurzaam maakt, als ze zelf op de boerderij hebben gezien hoe de boer met de varkens omgaat.’

Dat begon ermee dat ik mijn leerlingen destijds meenam naar een zichtboerderij. Zodat ze zelf konden zien wat er achter dat lapje vlees allemaal schuil ging. En nu als winkelcoach, neem ik slagers nog steeds graag mee naar de boeren van de keten. Zodat niet alleen het begrip varkensvlees weer gaat leven, maar vooral ook onze duurzame aanpak. Want hoe kunnen we het woord ‘duurzaam’ laden? Onze slagers kunnen hun klanten het beste uitleggen wat ons vlees duurzaam maakt, als ze zelf op de boerderij hebben gezien hoe de boer met de varkens omgaat. Hoe de boer heel hard werkt om energieneutraal te werken. Hoe hij ervoor zorgt dat de dieren geen antibiotica nodig hebben. Wij kunnen vanuit de keten nog zo’n mooie website maken en zulke mooi winkelmateriaal ontwerpen, maar het zijn de slagers die het stuk vlees uiteindelijk verkopen. Zij zijn het belangrijkste communicatiemiddel dat we hebben. Daarom ga ik verder op missie. Want wij hebben toevallig wel de beste varkens van de wereld. En daar mogen we met zijn allen best wat trotser op zijn.

Maar met een mooi product alleen kom je er jammer genoeg niet. Daarom schrijf ik in mijn volgende blog graag meer over hoe ik slagers help dit product te verkopen. En dat door van productgericht te schuiven naar consumentgericht. Met een paar prachtige voorbeelden uit het land!

 

Terug naar overzicht