Varken, het meestgebruikte stukje vlees.

Bart Ruijgrok - Winkelcoach

Kleinschalig, dat is tegenwoordig de trend. Grote concerns en internationale initiatieven worden genegeerd, mensen willen iets unieks. Dat snap ik, want dan ken je de afkomst van de producten die je koopt en het geeft je het gevoel speciaal te zijn. Je wordt als persoon gehoord en gezien en wie heeft daar geen behoefte aan in deze snelle tijd waarin we zo vaak langs elkaar heen leven? Alleen doen we daarmee de kracht van succesvolle samenwerkingen tekort. Kijk bijvoorbeeld naar Duurzaam Varkensvlees. Met ruim vijfhonderd verkooppunten, driehonderd boeren en vijftien grossiers door heel het land kun je ons niet meer kleinschalig noemen. Is dat een gegronde reden om dan maar ander vlees te kopen? Omdat je zo graag wat anders dan de buurman wil?

Onderscheiden doe je niet door klein te blijven. Dat doe je door trots te zijn op wat je maakt en verkoopt. En daar is duurzaam varkensvlees het uitgelezen product voor. Omdat de kwaliteit ver boven de Europese norm ligt, antibioticagebruik tot een minimum wordt beperkt*, dierenwelzijn bij elke schakel binnen de keten voorop staat en aan het milieu net zoveel zorg en aandacht wordt besteed. Maar vooral omdat je er zoveel mee kan. Van het varken maken we spareribs, gehakt, karbonade, spiesjes, varkenshaas, worst, speklappen, fricandeau, rollade, schnitzel, slavinken, saté…. de lijst is eindeloos. En dan heb ik het nog niet eens over alle producten die we van de botten, de huid, zijn haren, buikvet, bloed en organen produceren, zoals drop, winegums, shampoo, antirimpelcrème, röntgenfoto’s, remschijven en lucifers.

Om deze prachtige producten te kunnen verkopen, is het belangrijk om te weten wat de klant wil. Dat ontdek je door goed te luisteren. Toen ik nog als slager werkte, verkocht ik soeppakketten met daarin gehakt, soepvlees en een mergpijpje. Tot binnen een half uur tijd twee dames mij om een variant zonder mergpijpje vroegen, omdat ze dat zo vies vonden. Vanaf dat moment maakte ik twee varianten: een soeppakket met en een soeppakket zonder mergpijpje. Drie keer raden wat het best verkocht…

Maar het draait niet alleen om luisteren naar de klant. Het is ook het lef hebben om een behoefte te creëren. Kijk maar eens in het zuivelvak. Was er iemand op zoek naar kookroom, voordat dat product bestond? En van een leven zonder fast food was vast niemand slechter geworden (sterker nog, waarschijnlijk waren we dan met z’n allen gezonder geweest), maar toch verkoopt dat Amerikaanse restaurant met de grote gele M de meeste hamburgers van iedereen. Aan ons als trotse keten de taak dit soort kansen te zien en samen durven te grijpen. Want we zijn inmiddels groot genoeg om ervoor te zorgen dat er straks nog maar een zin de hele dag door ieders hoofd zingt:

Varken, het meestgebruikte stukje vlees. Varken!

P.S. Ben jij op zoek naar inspiratie voor gerechten met al dat heerlijke varkensvlees? De enthousiaste thuiskoks van Thuisafgehaald delen hun favoriete recepten graag met jou.

*In 2017 introduceerden wij onder het keurmerk KDV+ varkensvlees met een Antibioticavrij Leven Garantie. Vlees met dit keurmerk is van varkens die hun leven lang gegarandeerd nooit behandeld zijn met enige vorm van antibiotica, simpelweg omdat er zo goed voor ze wordt gezorgd dat ze niet ziek worden.

Terug naar overzicht