Proeven is geloven

Proeven is geloven

Steeds meer slagers verkopen duurzaam varkensvlees. In 2014 kwamen er maar liefst 80 slagerijen bij in de keten. Van veel van de slagers krijg ik regelmatig de vraag of wij ook landelijke campagnes kunnen opzetten om meer bekendheid te geven aan het duurzaam varkensvlees. Ondersteuning op televisie en radio bijvoorbeeld.

Maar reclames op radio en tv zijn niet meer van deze tijd; te duur en niet specifiek voor de doelgroep. Samen met de slager proeven, dat is beleving en dat werkt. Proeven is immers kopen.

Geen grootste landelijke campagnes ‘van bovenaf’ dus. Maar hoe mooi is het dat wij met alle slagers tezamen toch al een mooie landelijke dekking hebben. Dat we gezamenlijk, als keten, de kracht hebben om de boodschap uit te dragen.

Vanmorgen was ik bij een van onze nieuwe slagers die ons vlees meer onder de aandacht wil brengen. We hebben samen om tafel gezeten om te kijken wat de beste aanpak is en kwamen tot de conclusie dat persoonlijk enthousiasmeren toch het beste werkt. De klant verrassen met nieuwe producten. Producten die nu ‘hip en happening’ zijn en niet bij de slagerijen van de supermarkten liggen. Binnenkort gaan we daarom bij deze slager een proeverij organiseren voor alle klanten met het product ‘pulled pork’. De slager maakt het vlees, toont zijn vakmanschap, ik ondersteun hem als winkelcoach met het verhaal achter duurzaam varkensvlees.

We moeten onze klanten niet over de streep willen trekken met een radiocommercial. Wij staan zelf veel dichter bij onze klant. Wij hebben de mogelijkheid ze zelf te overtuigen van de heerlijke smaken van varkensvlees. Daar moeten we misschien zelf een grotere rol in gaan spelen. Bijvoorbeeld door proeverijen met spannende producten te organiseren, maar ook door zelf te bepalen welke nieuwe producten je aanbiedt in je slagerij. Door goed op te letten wat er in ‘foodland’ gebeurt. Door niet de kruidenfabrikant de smaak te laten bepalen, maar zelf creatief naar de producten te kijken. Koken is hip. Duurzaam is hot. We hebben een gouden combinatie in handen. Laten we hem grijpen en als ketenslagers elkaar inspireren het op een frisse manier aan de man te brengen.

Terug naar overzicht