Kijk naar buiten!

Bart Ruijgrok - Winkelcoach

Wat zou het mooi zijn als een goed product zichzelf verkoopt. Maar dat is helaas niet zo, daar moet je iets voor doen. Ik ben sinds dit jaar winkelcoach voor de slagers die zijn aangesloten bij Keten Duurzaam Varkensvlees en help de winkeliers om ons varkensvlees op een goede manier onder de aandacht van klanten te brengen. Maar ja, een goede manier, is die er eigenlijk wel? Is er één manier om vlees zo goed mogelijk te presenteren en te verkopen?

Nee natuurlijk niet! Er zijn talloze manieren om dit prachtige product aan de man of vrouw te brengen. En wat voor jouw winkel het beste is hangt niet eens zozeer van het vlees af, maar van de mensen die je binnen krijgt. Is jouw winkel gevestigd in een volkswijk of dichter bij een villawijk? Heb je vooral oer-Hollandse klanten of heeft jouw klantenkring een meer exotische achtergrond?

Zo was ik vanmorgen bij een slager waar vooral veel oudere klanten komen en vorige week bezocht ik een van onze slagers die voorheen met zijn pittoreske zaak in een Amsterdamse volkswijk zat. Een tijdje terug opende hij een tweede zaak in een nieuwbouwcomplex, waar vooral mensen met een etnische achtergrond wonen. Grote groepen Afrikanen, Surinamer en Indiërs liepen aan zijn winkel voorbij. Want zijn op en top Hollandse spullen pasten niet bij deze doelgroep. Hij ging voorzichtig experimenteren met een andere aanbod en zag zijn klantenkring snel toenemen. De klanten vinden nu wat ze zoeken én, minstens zo belangrijk, ze voelen zich nu gezien.

Een ander mooi voorbeeld vind ik Slagerij Schel uit Rotterdam. Die verstaat het lezen van de markt als geen ander. Hij begon in 1958 worstjes te maken met Hongaarse kruiden voor de eerste Hongaarse havenarbeiders. Inmiddels past hij zijn producten ook aan op de wensen van Chinezen of mensen uit de Filippijnen. Dat is echt een slagerij waar serieus naar klanten wordt gekeken.

Het is voor slagers een valkuil om te veel naar prijzen te kijken. Een klant denkt niet ‘het is hier goedkoper’. Sterker nog, ik weet zeker dat een klant niet eens weet hoeveel een kilo karbonade kost. Prijs is dus het laatste waar je je zorgen om moet maken. Naar klanten kijken, dat is wat mij betreft het belangrijkste dat je moet doen als je goed wilt verkopen. Ik ken niemand die ‘consument’ heet. Dé klant bestaat niet. Ik ken mensen, buurvrouwen, collega’s, mannen, vrouwen. Dat is eigenlijk mijn grootste boodschap: zoek naar wat mensen bij je willen vinden. Experimenteer, onderzoek, vraag en kijk naar buiten. Want buiten, daar loopt jouw antwoord op de vraag ‘hoe pak ik het aan?’

Terug naar overzicht